16 februarie 2012

Stiai ca....


Pe fiecare piesa de metal ce compune turnul Eiffel scrie:
"Made in Resita - Romania "

Putini sunt cei care stiu ca simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a fost realizat dupa o tehnologie inventata in Romania de inginerul Gheorghe Panculescu.

Dupa ce a absolvit cursurile Politehnicii din Zurich , inginerul Gheorghe Panculescu ajunge sa lucreze in cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri.
In 1878, Panculescu revine in tara pentru a construi calea ferata Bucuresti-Predeal.
In acea perioada, inginerul inventeaza un sistem de imbinare a traverselor de cale ferata, care avea sa revolutioneze constructiile metalice. Astfel, datorita metodei de montare a sinei pe traverse in fara spatiului caii ferate, Panculescu a reusit sa termine lucrarea concesionata in mai putin de un an, desi termenul de livrare era de aproape cinci ani.

Panculescu l-a gazduit pe Gustave Eiffel

Impresionat de proiectul inginerului roman, Gustave Eiffel se deplaseaza special la Valenii de Munte pentru a-l intalni pe Panculescu, cel care avea sa devina inspector general al Cailor Ferate Romane. Eiffel a vrut sa vada tehnologia folosita de acesta la montarea caii ferate.
In 1879, in casa unde se afla acum Muzeul Nicolae Iorga, francezul a fost gazduit de Panculescu si a fost impresionat de genialitatea inventiei romanesti.
Aici, Gustave Eiffel, care avea sa devina celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul sau, inaltarea unui turn iesit din comun, la Paris, pentru Expozitia Universala din 1889.

Impreuna au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Panculescu la constructia turnului, folosind subansamble metalice confectionate la sol si asamblate dupa aceea, pe masura ce se inalta lucrarea. Interesant este si faptul ca destinul celor doi ingineri
avea sa se incheie, in acelasi an, 1922.
Cunoscut in Franta, anonim in Romania
Profesorul Eugen Stanescu de la Muzeul Judetean de Istorie si Arheologie s-a numarat printre putinii cercetatori ai acestui inedit episod.
A fost special in Franta pentru a studia cat de cunoscut este aportul inginerului roman la ridicarea simbolului orasului luminii.

Studiind documentele acelor vremuri, profesorul a gasit un studiu intitulat "Communication sur les travaux de la tour de 300 m", datat 1887, in care celebrul inginer Alexandre Gustave Eiffel precizeaza ca turnul care ii poarta numele nu s-ar fi putut construi daca nu ar fi aflat de tehnica inovatoare folosita de inginerul roman Gheorghe
Panculescu la constructia tronsonului de cale ferata Bucuresti-Predeal. Din pacate, numele romanului este mult mai cunoscut in Franta decit in tara unde s-a nascut.
Doar la insistentele profesorului Stanescu, o scoala generala din Valenii de Munte poarta de la inceputul acestui an numele inginerului Panculescu.

3 comentarii:

  1. CE DRAGUT!!!Acesta o fi motivul pentru care ,,ne iubesc si ne respecta" francezii atat de mult!???

    RăspundețiȘtergere
  2. E bine ca macar la Valenii de Munte exista o scoala cu numele sau ca la noi in Resita numele nu-i amintit macar pe o placuta si sunt sigura ca multi nici nu stiu de Panculescu .Dar cea ce multi nu stiu e ca tot aici s-a produs in timpul imperiului Hasburgic sina de cale ferata pt Europa ,locomotive (avem chiar si un muzeu ),tot de aici au plecat sine pt Africa ,Asia .Ce e mai dureros e ca PSD-ul a decis prin 2003-2004 ca CSR-ul e falimentar (de parca nu din cauza lor era )l-au dat pe un euro unui american ,care cica ar fi fost urmasul patronului din epoca hasburgica ,acesta l-a inchis ca-n cele din urma sa fie dat unui rus care in momentul de fata produce tevi .si ca povestea sa aibe final fericit statul Roman adica noi avem de platit cateva milioane de dolari amercanului despagubiri , nu mai vorbim ca daca in 89 lucrau in jur de 7000-8000 de oameni astazi mai sunt vreo 800 .

    RăspundețiȘtergere
  3. Eu e mai prost asa... din fire...

    in mare parte sunt de acord cu tine... cu ce scrii pe aici... dar ...
    Mi se pare putin imposibil sa scrie "Made in Resita - Romania " in Engleza, pe un "stalp" din Franta.
    Turnul Eiffel a fost construit in 1889. Iar Ardealul, unde se afla si Resita a ajuns pe mainile valahilor numai dupa tratatul de la Trianon in 1920
    Pana atunci, pana in 1920 Ardealul sa numit Erdej, a fost peovincie a ungariei, apartinanad de Imperiul Austro-Ungarn. Pe vremea cand sa contruit turnul(1889) Regatul Roman a fost numai in Moldova si Valachia, cele doua provincii unite de Alexandru Ioan Cuza in 1877.
    Romania nu prea era la vremea respectiva ... prin Resita :D

    RăspundețiȘtergere