28 februarie 2012

Complotul din statiile peco!

Scumpirile în lanţ aplicate de companiile petroliere în ultima perioadă au urcat preţul benzinei până la aproape 7 lei. “Reţeta” după care se aplică această majorare e simplă: e de ajuns ca la o staţie “să sară” preţul, că în două-trei zile toţi îşi aliniază tarifele. Cum se explică acest fenomen?
  • Prețurile afișate ieri la stațiile din București ale celor mai mari benzinari
În funcţie de sortiment, staţiile din Bucureşti afişau, ieri la prânz, preţuri cuprinse între 5,77 şi 5,81 lei pentru sortimentele ieftine, iar cele premium ajungeau la 6,45 de lei. Preţurile sunt asemănătoare de la o companie la alta, iar cea mai recentă “aliniere” a lor a avut loc săptămâna trecută. Miercuri, Lukoil creştea preţul la benzină, joi, Petrom anunţa şi ea scumpirea carburantului, iar vineri Rompetrol avea să ia o măsură identică. Întrebarea ce se ridică în această situaţie e una singură: sunt marile companii mână în mână? Răspunsul - firesc pentru majoritatea - nu şi-l asumă nimeni şi nu l-a putut demonstra nici măcar Consiliul Concurenţei la finalul amplei anchete pe care a desfăşurat- o recent. “Nu întâmplător se fac aceste creşteri de preţ în lanţ. Există o înţelegere tacită între marii benzinari pe care însă noi o putem doar presupune. La noi în ţară, condiţionarea tarifelor se face în funcţie de trei mari producători de produse petroliere. Scumpirile nu se fac niciodată când trebuie. Noi nu jucăm după tipicul occidental, respectiv să scumpim carburanţii când creşte barilul, sau în funcţie de cotaţiile valutare, ori atunci când guvernele fac măriri ale accizelor”, a declarat Ion Tache, preşedintele Asociaţiei Benzinarilor Particulari.

Luna trecută, în urma unei investigaţii realizatepe piaţa carburanţilor, Consiliul Concurenţei a sancţionat principalele companii petroliere din ţara noastră cu amenzi de până la 3% din cifrele de afaceri realizate în anul 2010.
Consiliul a investigat cele mai mari şase companii petroliere din România, respectiv OMV, Petrom, Rompetrol, MOL, Agip şi Lukoil, care au fost acuzate că în 2008 s-ar fi înţeles să retragă de pe piaţă cel mai ieftin sortiment de benzină. La finalul anchetei, când a anunţat şi amenda pe care o va da firmelor, în total 205 milioane de euro, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a afirmat că este cea mai mare amendă de pe piaţa carburanţilor din Europa şi a precizat motivele: “Suntem singurii care au găsit dovezi concrete privind aceste înţelegeri între companii”.
Firmele au anunţat că vor ataca în instanţă decizia Consiliului. Reprezentanţii organismul de control au afirmat că ancheta continuă şi că ar putea fi finalizată la jumătatea acestui an.

“Dacă facem un calcul simplu, ne dăm seama că preţurile benzinei şi motorinei au crescut atât de mult în ultimul timp, încât amenda pe care aceste societăţi o plătesc (n.r. - sancţiunea de la Consiliul Concurenţei) este nesemnificativă. Asta dă de gândit dacă în viitor nu va fi mai convenabil să plăteşti o amendă decât să renunţi la anumite jocuri de piaţă. Amenda este o atenţionare care va funcţiona ca un fel de lecţie pentru benzinarii din România, care fără nici un fel de jenă au făcut înţelegeri monopoliste în ultimii ani”, a declarat economistul Mircea Coşea pentru busine ss24.ro, referindu-se la sancţiunea dată benzinarilor de Consiliul Concurenţei.
Preţul benzinei creşte pentru că interesul de a face cât mai mult profit al companiilor din ţara noastră, care au primit aproape de pomană ţiţeiul românesc, este foarte mare. Ei simt că vor veni momente grele şi ţin să colecteze cât mai mult profit acum”, a declarat, pentru ziare.com, Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), domeniul cel mai afectat de creşterea peste măsură a preţului carburanţilor.
 
In 3 ani benzina s-a scumpit cu aproape 90%.

 

Întrebarea care încolţeşte în mintea şoferilor când vine vorba de scumpirea carburanţilor auto e simplă: “De ce se scumpeşte benzina atât de des, în condiţiile în care România are rezerve foarte importante de ţiţei? Combustibilul nu ar trebui să fie mai ieftin în situaţia aceasta?” Din păcate... nu! “Benzina şi motorina se scumpesc pentru că sunt distribuite de companii străine care au monopol pe aceste produse. Indiferent cum se mişcă piaţa, firmele de profil vor mări preţurile după bunul plac, chiar dacă extrag şi prelucrează ţiţeiul în România - şi nu le poate opri nimeni. Întrebaţi-l pe Adrian Năstase de ce a privatizat societatea Petrom când era premier... Petrom nu trebuia vândut, deoarece, dacă ar fi rămas firmă de stat, ar fi putut să ţină preţurile jos, în aşa fel încât să protejeze economia autohtonă şi, desigur, cetăţenii, consumatorii”, a spus economistul Ilie Şerbănescu, fost ministru al reformei în Cabinetul Ciorbea, vicepreşedinte al Societăţii Române de 
 Economie.
  
România, a treia rezervă de petrol din Europa
 
În zona Europei geografice, adică din Marea Britanie până la Munţii Ural, doar trei state au zăcăminte de ţiţei exploatate. Pe prima poziţie este Federaţia Rusă, urmată de Norvegia, iar pe locul trei se situează România.

Rezervele de petrol ale ţării noastre sunt estimate, în studiul “Strategia energetică naţională 2011- 2035”, elaborat de Ministerul Economiei, la 74 de milioane de tone, zăcăminte utilizabile cunoscute până acum. Norvegia stă mult mai bine, rezervele acesteia, din Marea Nordului, fiind estimate de Agenţia Internaţională pentru Energie (AIE), într-un studiu realizat în anul 2009, la 1.220 de milioane de tone.
Acelaşi studiu apreciază că rezervele din zona Mării Caspice ale Federaţiei Ruse sunt de 9.500 de milioane de tone.

↑ Sondele de pe câmpurile româneşti extrag ţiţei pentru companiile străine
“Aceste cifre se referă doar la zăcămintele exploatabile. Asta înseamnă că dintr-o pungă subterană nu se poate scoate decât un sfert din petrolul existent. Restul rămâne în zăcământ deoarece omenirea nu posedă încă tehnologia pentru a scoate şi restul. Ţara noastră, de pildă, mai are petrol de trei ori cât s-a extras până acum în toate timpurile, aşteptăm doar noua tehnologie despre care vorbeam”, a explicat dr. ing. Neagu Florea, fostul director al Institutului de Cercetări Miniere (IPROMIN).

Comentariu Fata Nevazuta a Lumii :

Nastase a semnat pentru Petrom, Tariceanu pentru Rompetrol. Acum PSD si PNL vor sa revina la putere. Numai pentru aceste privatizari sinucigase as zice ca partidele astea ar trebui sa se dizolve. Nici Pd nu mai are ce cauta la putere. La fel de vinovati pentru alte privatizari proaste, ca sa nu zic de bani aruncati in vant fie pe asfaltari, fie pe deszapeziri, contructia de sali de sport pe camp etc. Nu mai au ce cauta pe scena politica.
Nu am un raspuns la intrebarea "cine sa vina in locul lor, pe cine sa votam", dar stiu ca cei care au tot fost la purere dupa 89 sunt niste javre care trebuie sa dispara.





3 comentarii:

  1. ROMANIA-corabia aruncata in deriva, tocmai de comandantii,care ar trebui sa o tina pe linia de plutire, ca sa poata merge inainte.Pe scurt: TRADATORI DE NEAM SI TARA!!!

    RăspundețiȘtergere
  2. Tradatorii aia imputiti ne-au distrus !!!!!!!!!!! Si indiferenta poporului distruge in continuare !!!!!!!!!! Se lasa prostiti de media, in loc sa iasa in strada !Unii isi iau amenzi, bataie si dosare , si altii stau la tv ! - Alexey

    RăspundețiȘtergere
  3. VADIM !VOTATI_L PE VADIM ,DOAR EL MAI POATE FACE CEVA IN TARA ASTA!

    RăspundețiȘtergere