13 iunie 2011

Mesajele subliminale

Atentie, acest articol contine imagini cu conotatii sexuale !

SUBLIMINÁL, -Ă, subliminali, -e, adj. (Psih.) Care este inferior pragului constiintei, care nu devine constient. – Din fr. subliminal.

Cu totii am auzit de mesajele subliminale care ne sunt transmise prin moduri auditive si vizuale. Scopul acestor mesaje este de a ne determina sa executam anumite actiuni (sa cumparam un produs anume, sa votam o anumita persoana, etc.) fara voia noastra. Cu alte cuvinte, liberul arbitru al fiecaruia este trimis la culcare iar deciziile viitoare sunt de fapt ordine ce trebuiesc executate, bine impamantenite in subconstient, fara permisiunea persoanei in cauza.

Fenomenul mesajelor subliminale isi are originile in SUA, anii '50. Studiile si cercetarile in acest domeniu au dus la realizarea unor tipuri de mesaje subliminale atat de avansate si de complexe incat e aproape imposibila indentificarea lor. Aceasta tehnica a fost adoptata (si inca mai este) de companiile puternice pe plan financiar, scopul fiind acela de a determina un numar cat mai mare de oameni sa achizitioneze un produs anume.

Printre altele s-a constatat ca asocierea cu sexul a oricarui produs, stimuleaza subconstientul uman impingand astfel individul spre cumpararea acestuia. De ce sexul ? Explicatia este foarte simpla. Este un instinct primitiv cu care se nasc toti oamenii iar practicarea lui determina creierul sa elibereze substanta responsabila cu senzatia de placere. Cu alte cuvinte, ideea e sa asociezi ceva frumos cu ceva-ul pe care-l ai tu si vrei sa-l vinzi pentru a avea un profit cat mai mare. E cam infricosator sa stii ca practic esti transformat intr-un zombie si nici macar n-ai habar, nu ? Da, cam asa ma gandeam si eu.

Mai jos sunt cateva exemple de mesaje subliminale descoperite, transmise prin imagini. Dupa cum spuneam, asocierea cu sexul este ceva la ordinea zilei. 
http://1.bp.blogspot.com/_pcuZNRzQw9o/SwimSDmi1ZI/AAAAAAAAACw/TncQCnI2UXE/s1600/1.jpg
Observati cum bomboana rosie cu litera S este asezata inaintea cuvantului "Explosion", formandu-se cuvantul "Sexplosion". Daca nu cauti mesaje subliminale in momentul in care privesti ambalajul celor de la Skittles, cu siguranta nu vei observa un lucru ca acesta, insa subconstientul tau o va face. 
Imaginea de mai sus cred ca este destul de edificatoare. Forma panoului doreste ca in mintea privitorului sa se faca asocierea brand-ului cu sexul
Ne este prezentat interiorul unei masini. Nu pare nimic iesit din comun, corect ? Gresit. Se poate observa frana de mana care este trasa, fondul usor intunecat al pozei, precum si mesajul "We're just as excited as you" care se traduce "Suntem la fel de nerabdatori ca si tine". Tineti minte, asocierea cu instinctul primitiv de reproducere pe care il avem cu totii, aduce bani.

Fotografia este facuta intr-un cinematograf care foloseste asezarea celor trei panouri pentru a putea fi citit cuvantul "sex". Fiecare panou contine o litera. 

Inainte de a mai prezenta alte imagini, vreau sa vin cu cateva completari. Conform rezultatelor a numeroase studii de cercetare, nimic nu acapareaza atat de puternic atentia ochiului mintii, precum o imagine erotica. Atunci cand imaginea a fost anulata in mod activ, subconstientul uman o recepteaza in continuare in mod subliminal. Acest lucru se intampla atat la femei cat si la barbati, bineinteles tinandu-se cont de preferintele sexuale ale fiecaruia.


Priviti acest afis. Mesajul subliminal este ceva mai greu de detectat in mod constient. Nu pare nimic sa fie ciudat, nu iese nimic in evidenta, chiar arata destul de banal. Lucrurile nu stau deloc asa. Daca nu ati gasit singuri mesajul ascuns din fotografie, va ajut eu. Urmatoarea poza este modificata pentru a fi mai simplu de observat partea sexuala. 


Incepe sa devina interesant, nu ? Ganditi-va ca aceste lucruri sunt peste tot in jurul nostru, suntem bombardati efectiv in fiecare zi de mesaje subliminale. Fotografii, videoclipuri, filme, panouri publicitare, o mare parte dintre acestea sunt folosite ca mijloace de manipulare in masa.

Mai jos observati o serie de imagini din reclamele brand-ului Coca Cola.
Aceasta este o reclama un pic mai veche a companiei Coca-Cola. Imaginea marita ne arata trimiterea sexuala asezata in mod strategic. Sexul vinde, iar cei de la Coca-Cola stiu asta.


Comentariile sunt de prisos. Trimiterile sexuale sunt atat de evidente incat e strigator la cer. Pe aceia care nu au observat continutul sexual, ii sfatuiesc sa acorde un pic mai multa atentie fotografiilor
"Muriţi ok" se înţelege din numele bauturii produse de Compania Coca-Cola. DIET COKE este o denumire alternativă pentru Coca Cola Light. Logo-ul băuturii e format de numele acesteia, unde cuvântul "diet" este deasurpra cuvântului "coke". Cuvântul "diet" (dacă l-am analiza mai bine) conţine un alt cuvănt (interpretabil): DIE = a muri (mori). Acest cuvânt "cade" peste un alt cuvânt (interpretabil) din cuvântul "coke": OK - okay = bine. Dacă este aşa, atunci avem de-a face cu un mesaj subliminal: "Mori bine".

 Capul femeii acopera literele A si R din cuvantul "Parents" (parinti) iar litera T are o bulina de culoare verde deasupra, transformandu-l astfel in litera I. Cuvantul "Parents" se poate citi acum "Penis". Retineti, mesajele subliminale se aplica tuturor oamenilor, indiferent de sex. In acest caz, persoanele vizate sunt cele care apartin sexului feminin.

Afisul apartine unei scoli de dans. Din nou, nimic nu pare iesit din comun. Urmatoarea poza este modificata pentru a scoate in evidenta asocierea cu sexualitatea.


Ceea ce este cu adevarat trist insa, este faptul ca acest tip de manipulare a patruns chiar si in lumea copiilor. Instinctele primitive exista chiar si in mintile celor mici, desi pana la o anumita varsta lucrurile din jurul lor nu sunt foarte clare. Din pacate chiar si copiii sunt considerati consumatori, din aceasta cauza si ei fac parte dintr-un grup asupra caruia se incearca manipularea in aceeasi maniera. 

Acest cadru este din faimosul desen animat "The Lion King" si se poate observa cuvantul "sex" format din stelele de pe cer. In legatura cu acest cadru s-au facut multe speculatii. Unii spun ca de fapt cuvantul format este "sfx", altii sunt de parere ca totul reprezinta o gluma facuta de animatori, altii cred ca nu e vorba de nici un cuvant la mijloc si dau vina pe imaginatia cu care a fost dotat creierul uman. Parerile sunt impartite.


Marile companii de pe intreg mapamondul cheltuie sume enorme cu producerea de clipuri si spoturi publicitare in care sa fie strecurati stimulii subconstientului. Zilnic, in intreaga lume sunt difuzate reclame ce contin mesaje ce nu pot fi percepute in mod constient de catre om. Conform specialistilor, perceptia acestor mesaje se face in mod subliminal, organismul inregistrand si raspunzand la stimuli ce nu ating pragul absolut minimal. Termenul de perceptie subliminala este folosit pentru a descrie situatii in care stimuli slabi sunt perceputi fara a constientiza, sau orice situatie in care stimulii sunt perceputi fara a observa acest lucru. Aceste informatii induse in subconstientul uman influenteaza puternic reactiile afective, determinand comportamente care nu s-ar fi manifestat sub actiunea unor stimuli receptati in mod constient.


Si cum sexul  vinde cel mai bine, priviti alte exemple :
 
 




Acestea sunt doar o parte foarte mica din miile, poate chiar sutele de mii de mesaje subliminale de care suntem inconjurati.Voi reveni cat de curand cu alte noi reclame in care sunt introduse astfel de mesaje.

11 comentarii:

  1. ok. se poate vedea ca si motto-urile sunt de asa natura in cat sa-ti dai seama ce reprezinta imaginea. cred ca exagerati aici, desi mesajele subliminale exista, foarte putine sanse sa si functioneze.

    RăspundeţiȘtergere
  2. foarte putine sanse pt cei care mai si gandesc inainte sa cumpere acel produs.. dar aceia care iau totul de bun? cum ti se pare? gen adolescentii.. crezi ca o sa cumpere apa plata? sau coca-cola in reclame cu mesaje subliminale? si nu vorbim numai de cola aici.. ca mass-media e plina cu reclame care mai de care mai ingenios facute..

    RăspundeţiȘtergere
  3. Mesajul "sex" il gasim peste tot, motiv pentru care ne gandim la sex foarte des, mi se pare un exemplu extrem de bun pentru cei care nu cred.

    RăspundeţiȘtergere
  4. si ce e asa rau sa te gandesti la sex?

    RăspundeţiȘtergere
  5. parerea mea este urmatoarea: habar nu ai ce vorbesti! Una sunt mesajele subliminale, alta e povestea cu sexu' vinde.

    In mare parte a exemplelor tale sexul este direct la vedere si asumat: volvo, bmv si cea cu painea. Nu e nimic subliminal aici. Cea cu cinematograful e pusa la misto, daca nu din prostie. La fel si cea cu revista Parents. dar din nou, nimic subliminal.

    Povestea ca sexu vinde e foarte adevarata si foarte veche. Hai ca iti mai zic eu una de la diesel: "sex sells. we sell jeans". Nu e subliminal, e pe fata.

    Subliminal e un mesaj pe care organul de simt nu il poate percepe, insa creierul da. Cu alte cuvinte, daca pui intr-un spot TV o imagine de o milisecunda "votati benjamin franklin", e un mesaj subliminal perceput doar de creier. Si tu cand te duci la vot, pui stampila pe franklin. Insa trebuie sa fie exact aceeasi imagine.

    Daca pui mesajul "alba ca zapada e o curva, asasinati-o!" exprimat prin ultrasunete intr-un spot radio, ai un mesaj subliminal. Iar tu cand o vezi pe alba ca zapada pe strada, sari la beregata ei!

    Oricum, ai facut un copywriter fericit: mi-ai aratat niste reclame foarte misto!

    B.

    RăspundeţiȘtergere
  6. Anonim spunea...

    si ce e asa rau sa te gandesti la sex?


    :)))) LIKE

    RăspundeţiȘtergere
  7. Se vede cam cat de tare sunt afectati semenii nostri. Spalarea pe creier e ceva normal si e aplicata la multi. Daca le mai si zici, clar esti nebun, inapoiat, invechit, "ne-la moda", "tu si cu bunica ce mai gandesc asa".
    Pentru cei care considera a nu fi un lucru rau sa te gandesti la sex, pe partea din dreapta sunt cele 10 porounci. Ca sa vezi, nu se sare peste no. 7. Ia vezi ce zice!

    RăspundeţiȘtergere
  8. Ma deranjaza aceste mesaje subliminale indiferent de ce natura sunt, sexuale, comerciale, de ce?
    NU VREAU CA NIMENI SI NIMIC SA-MI TRANSMITA CEVA BUN SAU RAU,FARA VOINTA MEA, PUNCT....

    RăspundeţiȘtergere
  9. pai faci sex si uiti de tine de spirit de Dumnezeu ,uiti de tot ,asta vrei ? nu faci sex pt ca tu vrei ,faci sex pt ca vor ei

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. bah u esthi ku kaphu...:))...tu crezi k mesajele alea sunt puse ca sa faci u sex...:))

      Ștergere
  10. daca nu crede-ti uitati-va pe http://teoretic.com/2009/04/13/desenele-nenorocite-mesaje-subliminale/

    RăspundeţiȘtergere